مقالات

دنده اسپراکت چیست؟

دنده اسپراکت چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

دنده اسپراکت یکی از قطعات زیربندی ماشین آلات راهسازی می باشد. این قطعه چرخ دنده ی بزرگی است که در بخش عقبی زنجیر چرخ بیل مکانیکی و یا ماشین آلات دیگر قرار دارد و طرف دیگر آن یک هرزگرد غلطک یا آیدلر وجود دارد تا بتوان زنجیر را توسط فنر تحت فشار قرار داد.

این دنده نیرویی که از چرخ های عقب یا فاینال درایو تولید شده را به زنجیر ها منتقل میکند تا ماشین بتواند حرکت کند. برای ساخت این دنده از آلیاژهای فولادی که کیفیت بسیار بالایی دارند و در برابر فرسایش مقاوم هستند، استفاده می شود. این دنده ها دایره ای شکل بوده و قطر داخلی آنها بالا است. روی هر بیل مکانیکی دو عدد دنده قرار دارد که روی پوسته هیدروموتور بسته می شوند.

قطعات زیربندی شامل زنجیر، رولیک بالا و پایین تیغه، لینک زنجیر، بوش و پین زنجیر، ناخن، دنده اسپراکت و… که در ادامه درباره دنده اسپراکت توضیح خواهیم داد.

دنده اسپراکت

روش نگهداری دنده اسپراکت

قطعات زیربندی معمولاً به دلیل این که با زمین تماس مستقیم دارند اصطکاک آنها بالا رفته و باعث خرابی زودهنگام آن ها می شود ولی اگر مراقبت‌هایی صورت گیرد می توانیم به عمر آنها بیفزاییم. دنده اسپراکت نیز چون باید بار زیاد و پیچیده‌ای از جمله بارهای شعاعی، رانش و کج را تحمل کند، و به دلیل اصطکاک بالا زود فرسوده می شود ولی اگر بازرسی و تمیز کاری منظم صورت گیرد می توان به عمر آن افزود.

بخوانید  ناخن بیل مکانیکی چیست؟

محصولات مرتبط : دنده اسپراکت بیل مکانیکی کوماتسو PC100 برند REDHILL | دنده اسپراکت بلدوزر کوماتسو D155 برند ITM

انواع دنده اسپراکت

این دنده ها را با توجه به نوع ماشین آلات راهسازی، ابعاد و اندازه زنجیر و رولیک ماشین‌آلات در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود.  انواع دنده اسپراکت شامل دنده اسپراکت های بیل مکانیکی کوماتسو، بیل ولوو، بیل کاترپیلار، بیل هیوندا، بیل هیتاچی، بیل دوو و بیل دوسان می باشد. دنده اسپراکت ها بصورت یک تکه و چند تکه طراحی می شوند . همچنین ساخت دنده اسپراکت ها در کارگاه های ریخته گری و از جنس چدن می باشد.

انواع دنده اسپراکت

کارایی دنده اسپراکت

دنده اسپراکت در دستگاه های زنجیری همانند بیل مکانیکی و بلدوزر بر روی گیربکس حرکت نصب می گردد . این دنده درواقع نیرو را از گیربکس به زنجیر منتقل کرده و باعث حرکت دستگاه میگردد. این دنده دارای دندانه هایی است که بوش زنجیر در مابین دودنده قرار گرفته و بر روی دنده میچرخد . دنده با تعداد زیادی پیچ به گیربکس وصل میگردد . پیچ دنده اسپراکت می بایست دارای سختی بالا باشد تا تحمل فشار گیربکس و انتقال آن به زنجیر را داشته باشد.

انواع برند دنده اسپراکت در بازار

برند Ch ‌‌‌مخصوص بیل های مکانیکی کوماتسو خط ۷ وکوماتسو خط ۲ و کوماتسو خط ۵ و کوماتسو خط ۶ سری ۲۰۰ و ۲۲۰ و ۳۰۰ و همچنین بیل های دوو دوسان ۲۲۵ و ۲۳۰ سولار وDX و نیز هیوندای ۲۱۰ و ۲۲۰ خظ ۷ و ۲۲۰ خط ۹ و هیوندای ۳۲۰ و هیتاچی ۲۱۰ و ۲۴۰ و ولوو ۲۱۰ و ۲۴۰ و بیل سانی ۲۱۰ و ۲۱۵ و ۲۳۰ و بیل زوملایون ۲۳۰ و ۳۶۰ و بیل تایتان و کلیه بیل های چینی سایز ۲۰۰ و ۲۱۰ و ۲۲۰ و ۲۳۰ و ۲۴۰ اشاره نمود .

بخوانید  آیا خرید لوازم یدکی کارکرده برای بیل مکانیکی منطقی است؟

برند itr ایتالیا مخصوص بیل ها و بلدوزر ۱۵۵ و بلدوزر ۸۵ و بلدوزر d8 و بلدوزر d9   وبلدوزر ۳۵۵ کوماتسو و بیل های ۳۲۰ و ۳۳۰ و ۴۰۰ و ۶۰۰ و ۸۰۰ و ۱۲۵۰ اشاره نمود .

همچنین برندهای dcf کره و kmf ,ktf, rhk چین و itm و برکو ایتالیا نیز در انبار مجموعه موجود می باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قطعات یدکی ماشین آلات سنگین می توانید با کارشناسان پیشرو ماشین در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *